top of page

פלאפל מהאגדות


פלאפל מהאגדות


על אף שאני חובבת מסעדות טובות ומיוחדות, אחד הדברים שאני הכי אוהבת לאכול זה אוכל רחוב. כזה שאוכלים בעמידה או תוך כדי הליכה, מתוך דוכן צבעוני שמריח חומרי גלם טובים עשויים במקום. ועדיף שיהיו בו קערות שאפשר למזוג מהן רוטב מטפטף כלשהו.

אצלנו בבית כולם מעולפים על פלאפל וכשאני מכינה זאת חגיגה של ממש.

ובאמת אני אומרת לכם שזה כל כך קל! אולי יראה לכם שכתבתי הרבה ויש הרבה עבודה אבל זה הכי קל בעולם וכתבתי מפורט כדי שיהיה לכם הכי ברור שאפשר.

בכלל זה שמכינים בבית זה סיפוק אדיר ומקור בלי נדלה למחמאות.

אז את הפוסט הזה כתבתי לראשונה במרץ 2020 ביום הבחירות, זה היה יום חופש לכל המשפחה והזדמנות שלנו לאכול ארוחת צהריים בהרכב מלא – דבר שקורה רק בסופי שבוע בדרך כלל. אז ניצלתי את הזדמנות לעשות קצת הפסקה מבשר, ולהכין ארוחת פלאפל שהמשפחה שלי כל כך אוהבים. ואני עורכת אותו מחדש ביוני 2022 יום אחרי שהתארחתי בערוץ 13 בתכנית הדו"ח היומי עם קובי מחט. הוזמנתי לתכנית היישר למטבח של האולפן כדי להכין חגיגת פלאפל לכבוד יום הפלאפל הבין לאומי שחל ב-12.6


כמובן שזה לא הסתכם רק בפלאפל עצמו, הכנתי גם את כל התוספות, סלטים, טחינה, חומוס, חצילים, חמוצים פיתות, מטבוחה, סחוג – וואוו זאת באמת היתה חגיגה. חבל שאי אפשר להראות את ההתנפלות של הצלמים וצוות ההפקה אחרי שהאייטם נגמר.




אז לפלאפל טעים מהאגדות צריך בסך הכל:

1 חבילה (500 גרם) גרגירי חומוס יבש

1 בצל גדול חתוך לרבעים

צרור כוסברה טריה – למי שלא אוהב כוסברה אל דאגה! לא מרגישים את הטעם הדומיננטי שלה לאחר הטיגון

צרור פטרוזיליה טריה

(צרור הכוונה לכמות של כוס נדיבה, כן אין כאן כמות מדוייקת)

5 שיני שום

כפית גדושה כמון

כפית שטוחה פלפל שחור דק

כף חוואייג' למרק – לא לוותר עליו בבקשה

כף מלח

כף שטוחה אבקת סודה לשתיה

כף סודה לשתיה

רבע כוס מים



סיר בינוני עם ליטר שמן לטיגון


3 כפות קמח חומוס ואם אין אז 3 כפות פרורי לחם – הסבר בהמשך

צריך מעבד מזון חזק או מטחנת בשר. בלנדר לא יגיע למרקם הרצוי.



פלאפל מהאגדות



הכנה:

1. את גרגירי החומוס משרים בהרבה מים


לילה קודם לפחות ל-10 שעות.

  • רצוי להחליף את המים לפחות פעמיים במשך ההשרייה.

  • שימו לב שאין צורך לבשל את גרגירי החומוס!! רק להשרות במים ללילה.

  • ולא להשתמש בחומוס קפוא כמו של סנפרוסט כי הוא כבר מבושל ואנחנו לא צריכים לבשל את החומוס. אך ורק להשרות אותו ממצב של גרגירי חומוס יבש

2. שופכים את המים ומסננים את החומוס.


3. אם משתמשים במטחנת בשר טוחנים את כל המצרכים בבת אחת חוץ מאבקת אפיה, סודה לשתיה ופרורי לחם או קמח אותם מוסיפים ידנית בנפרד לאחר הטחינה ולאחר הקרור.

אם משתמשים במעבד מזון:

מכניסים למעבד מזון את גרגירי החומוס ולוחצים על פולסים קצרים 4 או 5 פעמים כדי להתחיל לטחון קצת את גרגירי החומוס. ואז מוסיפים את הפטרוזיליה והכוסברה, את השום, הבצל החתוך, רבע כוס מים ואת התבלינים (ללא פרורי לחם וללא סודה לשתיה וללא אבקת האפיה).

מעבדים עד שמתקבלת תערובת פירורית שמזכירה במרקם שלה בורגול דק. עוצרים את פעולת המעבד ועם מרית / לקקן אוספים מהדפנות של המעבד חלקים שלא נטחנו, סוגרים ומעבדים גם אותם.

אם מעבד המזון שלכם לא מספיק גדול כדי להכיל את כל הכמות בבת אחת אז טוחנים כל פעם חצי מהכמות.


4. מעבירים את התערובת לקערה, וכאן נכנס הדבר הכי חשוב שיגרום לפלאפל שלכם להיות אוורירי: הלישה הידנית. היא משחררת חלבון מתוך גרגירי החומוס


ואחראית גם על כך שהכדורים לא יתפרקו בטיגון. לכן בשלב הזה צריך ללוש את התערובת כמו שלשים בצק עם כפות הידיים למשך 5 דקות ואפשר אפילו יותר. אם טחנתם במטחנת בשר אין צורך בלישה הידנית, המכונה כבר עשתה את האפקט הזה (מעבד מזון לא עושה)

מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר למינימום שעה. אפשר גם ליותר. אך לא יותר מיממה שלמה.


לפני שמתחילים בפעולת הטיגון של כדורי הפלאפל מכינים את כל התוספות : טחינה, סלט, חמוצים, פיתות, מטבוחה. לכל אלה תמצאו מתכונים באתר שלי.

חשוב שהתוספות תהיינה מוכנות כשהפלאפלים החמים יוצאים מהסיר


5. מוציאים מהמקרר מוסיפים אבקת אפיה וסודה לשתיה ומערבבים טוב. רק אם בשלב הזה אתם מרגישים שיש צורך – אז הוסיפו קמח חומוס או פרורי לחם. אני ברוב הגדול של הפעמים לא מוסיפה.



6. מחממים סיר בינוני עם שמן עמוק. בגובה כזה שיכסה את כל הפלאפל בזמן הטיגון. שימו לב שהשמן לא רותח מדי. פשוט לנסות כדור פלאפל אחד או שניים עד שרואים מתי השמן בטמפרטורה נכונה.


7. מגלגלים כדורים עם כפות ידיים רטובות או בעזרת מכשיר כמו שיש בפלאפליות ומניחים בזהירות בשמן. כשהצבע הופך לחום כהה שזוף יפה מוציאים בעזרת כף מחוררת ומניחים על מסננת או נייר סופג.


8. אוכלים את הפלאפל מיד או קרוב לזמן ההכנה כשהוא עדיין חם וטרי עם כל התוספות שאוהבים ומתענגים


בתאבון!








2,832 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page